Skrivelse

Till: Länsstyrelsen i Uppsala län
751 86 Uppsala
E-post: [email protected]
[email protected]

Uppsala 13 maj 2009

Yttrande från Gamla Uppsala Villa- och Trädgårdsförening angående ansökan enligt Miljöbalken (MB) för flygplatsverksamhet vid Ärna flygplats.
Diarienummer: 551-14077-07

Gamla Uppsala Villa- och Trädgårdsförening är en ideell förening med ca 220 medlemmar i Gamla Uppsala. Föreningens uppgifter är bl. a. att verka för en god livsmiljö i Gamla Uppsala. Föreningen oroas därför av planerna på att starta kommersiell civil flygverksamhet på Ärna flygplats, vilket märkbart kommer att påverka de boende i Ärnas närområde, till vilket Gamla Uppsala hör.

Gamla Uppsala Villa- och Trädgårdsförening vill särskilt peka på buller som genereras av flygverksamhet. Flygverksamhet planeras för större delen av dygnet på Ärna med endast 6 flygfria timmar under vardagar och 7 under lör- och söndagar. Buller har alltmer uppmärksammats som en orsak till ohälsa ( se t ex Socialstyrelsens nyligen publicerade "Miljöhälsorapport 2009"). Vuxna bör ha tillgång till 8 timmars ostörd nattsömn, barn behöver ändå längre nattsömn, upp till 11 timmar. Barn kan även ha svårt att somna om ifall de oväntat väcks.

Det är värt att notera att ”Försvarsmakten är inte beredd att tillmötesgå miljö- och hälsoskyddsnämndens begäran om att redovisa alternativ att bedriva verksamheten med begränsade öppettider av den civila flygplatsverksamheten och miljökonsekvenserna för dessa alternativ.” (Försvarsmakten. Kompletteringar omgång 1, del 1, sid 2-3.)

Det bör i bullersammanhang noteras att meteorologiska förhållanden medför att bullerutbredningen och den störande effekten under kvällar, nätter och mornar skiljer sig från den under dagtid. Forskningen visar att detta beror bl. a. på lufttemperaturen. Ju varmare dess fortare går ljudet. Under dagtid med sol avtar temperaturen med höjden. Ljudvågorna böjs därför av uppåt p.g.a. att luftskikten är varmare nertill. Men när solen går ner avkyls markytan p.g.a. långvågig värmestrålning. På så sätt erhålls en invers situation, d.v.s temperaturen ökar med höjden. Det betyder att ljudvågorna böjs neråt mot marken vid markinversion, som uppträder vid klart väder och vid snöfri mark förekommer från solnedgång och varar fram till soluppgång. Vid snötäckt mark och klart väder har man inversion även dagtid.

Undersökningar vid Marsta-observatoriet (beläget 3 km norr Ärna) har visat att medelvärden på ljudnivåer vid inversionsförhållanden kan ligga 20 – 25 dBA över förhållanden dagtid utan inversion. Dessutom uppstår pulsliknande ännu högre nivåer vid inversioner. Dessa fakta har inte beaktats i Miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) för Ärna.

Trots att en del aktuella mätdata från bullermätning från Ärna finns, redovisas endast teoretiskt framräknade flygbullernivåer i MKB:n. Dessa genomsnittliga flygbullernivåer fördubblas vid den sökta kommersiella civila flygverksamheten på Ärna jämfört med dagens verksamhet.

MKB:n redovisar inte heller hur buller under en större del av dygnet än i nuläget påverkar de närboende. Enstaka bullertoppar stör mer än ett jämnt bakgrundsbuller. Skillnaden blir mer markant under nattetid då nivån på bakgrundsbullret är lägre. Bullertoppar är av stor betydelse i Gamla Uppsala, där en stor andel barnfamiljer flyttat in de senaste åren till följd av en generationsväxling bland villaägarna. MKB:n borde därför redovisa hur buller under tidiga morgnar och sena kvällar påverkar de närboendes hälsa. Barnkonventionen, som Sverige ratifierat, påpekar att barnets bästa alltid ska komma i främsta rummet.

Vid en paneldebatt anordnad av Radio Uppland, P4, på Katalin den 4:e maj sa Mattias Sjölund, VD för Uppsala Air, att bullerstörningarna ska vid eventuellt civilflyg undvikas genom att bullerisolera fastigheterna. Det är i detta sammanhang viktigt att notera att detta inte alls löser bullerproblemet vid utevistelse, t ex om man vill njuta av naturens fägring i syrenbersån eller uteplatsen på sommarkvällarna utan ideliga avbrott i konversationen från startande och landande flygplan. Ett troligt resultat vid civilflyg från Ärna blir att man vistas inomhus en större del av dygnet än i nuläget för att bli mindre störd av bullret. Detta kommer att försämra hälsan hos invånarna i Gamla Uppsala, eftersom det är väl dokumenterat hur viktigt det är med utomhusvistelse i ren luft för att undvika eller minska allergier och luftvägsinfektioner. Detta är inte minst viktigt för barn, där allergierna ökat kraftigt de senaste decennierna.

Mätningar av luftkvalitén i Uppsala visar att stadsluften i centrum redan i nuläget ofta innehåller hälsovådliga halter av kväveoxider och partiklar, som bl. a. kan orsaka cancer. Luftkvalitén förväntas bli sämre med civilflyg och i övrigt oförändrade förhållanden. Detta eftersom städer bildar värmeöar (heat islands), som värmer upp luften. Den uppvärmda stadsluften stiger och skapar ett undertryck som fylls ut av luft från ytterkanten där Ärna ligger. Den bildade land-till-stad-brisen för in luftföroreningar från ytterkanten. Denna effekt är mest tydlig vintertid. Luftföroreningarna stannar kvar längre tid i stan vid inversion.

Jetmotorer producerar även en stor del cancerframkallande kväveoxider. Halten cancerogena ämnen i vår livsmiljö behöver minska. Aktiviteter som ökar halten cancerogena ämnen kan därför inte accepteras. Detta är speciellt viktigt med tanke på risken för barnen.

Fastighetspriserna i Gamla Uppsala kommer att minska om civilflyg startas på Ärna, vilket ekonomiskt påverkar villaägarna i Gamla Uppsala.

Gamla Uppsala är ett riksintresse med sina kungshögar, gravfält, kultplats och första ärkebiskopssätet. Även besökande till Gamla Uppsala kommer att störas av bullret om civilflyg startas. Det ger en sämre behållning av besöket om man inte hör vad guiden säger pga flygbuller.

Med anledning av bristerna beträffande MKB:n redovisade ovan kräver Gamla Uppsala Villa- och Trädgårdsförening att en ny MKB utarbetas där de redovisade bristerna åtgärdas. Med beaktande av synpunkterna och riskerna redovisade ovan tar Gamla Uppsala Villa- och Trädgårdsförening mycket klart avstånd från civilflyg på Ärna.

Uppsala 13 maj 2009

För Gamla Uppsala Villa- och Trädgårdsförening
Uno Haglund         Lars Hylander
ordförande           föredragande

Litteratur¨

FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). Antagen av FN:s generalförsamling den 20 november 1989.
Försvarsmakten. Tillståndsansökan enligt miljöbalken. Tillstånd enligt 9 kap. miljöbalken till verksamhet vid Uppsala flygplats, sifferkod 63:40. Daterat 25 april 2008. http://www.c.lst.se/
Försvarsmakten. Kompletteringar omgång 1, del 1-4, samt omgång 2. http://www.c.lst.se/
Länsstyrelsen. Begäran om komplettering av ansökan om tillstånd till flygplatsverksamhet, Uppsala flygplats, Uppsala kommun. handläggare: Åkerström, M. J-. Daterat 26 juni 2008. http://www.c.lst.se/upload/14077-07%20kompletteringsbegäran%20Ärna.doc
Socialstyrelsen. Miljöhälsorapport 2009.
Tesseraux, I. 2004. Risk factors of jet fuel combustion products. Toxicology Letters 149 (2004) 295–300.

Bli medlem

100kr / hushåll och år
Postgiro 38 13 44 - 1

Lediga platser i styrelsen

Vi har lediga platser i styrelsen. Hör av dig om du är intresserad!

På gång i Gamla Uppsala

Gamla Uppsala dagen, 24 augusti

Hör gärna av dig med tips

Länkar